Hopp til innhold

Reklamasjonsfrist - ofte mye lengre enn 5 år.

25. september 2017



Vi er glade i å pusse opp i Norge. Mange opplever dessverre dårlig utført håndverkerarbeid. Noen ganger skyldes det slurv fra håndtverker. Andre ganger kan det skyldes manglende kunnskaper om hva som i Norge er nødvendig mht f.eks. konstruksjonsmåter og materialvalg. Spesielt utendørs skiller dette seg i stor grad f.eks. fra kravene lenger syd og øst i Europa.
 
Det kan ta tid før man oppdager en feilaktig utførelse. Dersom det tar mer enn 5 år, blir man oftest fra håndtverkeren møtt med at reklamasjonsfristen er utløpt. Ikke godta dette før du har sjekket saken med en advokat som kan denne delen av jussen!
 
Dersom håndtverkeren har opptrådt «grovt aktløst» kan han ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for sent. Dette er det mange som ikke vet. Videre er det mange som ikke vet hva grov uaktsomhet egentlig betyr. Etter rettspraksis vil arbeider som ikke er utført fagmessig rammes av bestemmelsen om grov uaktsomhet – og håndtverkeren kan ikke påberope seg sen reklamasjon som et frifinnelsesgrunnlag.
 
Som eksempel nevnes en dom fra Hålogaland lagmannsrett fra 2002. Håndverkeren skulle der sette opp en vinterhage. Denne ble satt på et gulv som var skjevt. Lagmannsretten sa da at så lenge håndtverkeren ikke hadde gjort oppmerksom på at gulvet først måtte rettes opp for å få et fagmessig tilfredsstillende resultat, kunne han ikke påberope seg at den ordinære reklamasjonsfristen ikke var overholdt.
 
I slike tilfeller vil kun de ordinære foreldelsesreglene gjelde. Foreldelsesfristen kan bli opptil 13 år avhengig av situasjonen. En god praktisk regel er at du bør varsle håndtverkeren så snart du blir oppmerksom på problemet, og avbryte foreldelse innen 1 år etter mangelen ble oppdaget.

 



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter