Forsinket fly - frist for kravsfremsettelse?
4. januar 2021
Man kan, etter nærmere regler i flypassasjerforordningen, som flypassasjer ha krav på en standarderstatning dersom flyet er forsinket. Flyselskapet Finnair nektet en kunde slik erstatning fordi de mente kunden måtte reklamere innen rimelig tid. Kundens reklamasjon fant sted 3 måneder og 4 dager etter ankomst og Finnair mente det var for sent.
Finnairs oppfatning var forståelig idet Högsta Domstolen i Sverige i 2018 konkluderte med at flypassasjerer måtte reklamere innen «skälig tid» som i hvert fall ikke kunne være mindre enn 2 måneder. Transportklagemenda i Norge har også lagt til grunn at det gjelder en slik frist i norsk rett. Rett før jul, den 14.12.20 konkluderte imidlertid vår egen Høysterett med at norsk rett er annerledes enn svensk rett på dette området. Høyesterett sa at i norsk rett gjelder ingen slik særlig reklamasjonsfrist for fremsettelse av krav etter forordningen. (Dette i motsetning til enkelte andre områder av norsk rett der det gjelder en slik reklamasjonsfrist.)
Da det på dette området etter Høyesteretts dom ikke gjelder en generell reklamasjonsfrist, vil den alminnelige foreldelsesfristen på tre år være den eneste fristen som passasjerer må avbryte i tide (og på korrekt måte) for å beholde sitt krav. En generelt og godt råd er imidlertid alltid å reklamere så fort som mulig slik at passivitetsanførsler avverges.
Vi ønsker alle et Riktig Godt Nytt År, og håper 2021 etterhvert kan åpne for større reiseaktivitet for alle som ønsker det.